Educació encarrega 64.000 mascaretes transparents
L’empresa Mar Màgic ha rebut l’homologació i en fabricarà 8.000 unitats setmanals per repartir als centres educatius
La mascareta opaca provoca dificultats a l’alumnat sord per seguir les classes
Ja fa gairebé dos mesos que l’alumnat amb problemes auditius espera que les mascaretes transparents arribin al seus docents perquè això els facilitarà la comprensió en poder llegir els llavis. El procés està sent lent pel retard en l’homologació de les mascaretes. Finalment l’empresa Mar Màgic en va aconseguir l’homologació el 19 d’octubre passat i tot just el Departament d’Educació va iniciar l’expedient de compra i en va encarregar a l’empresa barcelonina 64.000 unitats. Segons detallen fonts del departament, la companyia té capacitat per fabricar 8.000 mascaretes a la setmana, de manera que s’aniran distribuint a mesura que l’empresa les lliuri a Educació. Es tracta d’una mascareta higiènica que compleix la normativa UNE0065, reutilitzable i que accepta fins a deu rentades. El departament està treballant en la manera de fer el repartiment.
Les mascaretes transparents a les aules han estat una reclamació del sector educatiu i les associacions que treballen amb persones sordes, com ara la federació Acapps des que es va reprendre l’ensenyament presencial. La mascareta opaca dificulta la comunicació amb els més petits i els nouvinguts, i també l’aprenentatge de llengües estrangeres. I si un col·lectiu es veu especialment afectat és el de les persones sordes.
El procés d’homologació ha estat llarg perquè la mascareta ha de combinar la seguretat en la prevenció del contagi i la funcionalitat de permetre respirar bé i donar visibilitat a la boca del parlant. “Hi ha hagut diversos fabricants que passaven alguns tipus de proves, però l’administració ha volgut una prova fiable en el seu conjunt, i això ha portat temps”, explica el president de la federació Acapps, Raimon Jané. Alguns ajuntaments han repartit pel seu compte mascaretes transparents –Gavà va anunciar divendres passat el repartiment d’un miler d’unitats als centres educatius–, una distribució que ha d’estar supervisada pel departament, que exigeix mascaretes homologades.
Acapps valora positivament la notícia, que ha de servir per solucionar “una necessitat urgentíssima”, segons Giné. A Catalunya hi ha 2.118 alumnes amb sordesa, escolaritzats en un 91% dels casos en l’escola ordinària. La inclusió és possible gràcies als audiòfons digitals i els implants coclears –només 185 alumnes tenen el llenguatge de signes com a llengua vehicular–, però la lectura de llavis és un complement imprescindible que es fa ara molt difícil amb l’ús de les mascaretes opaques. La tardança en l’arribada de les mascaretes està fent que “alguns alumnes que anaven bé es plantegin repetir curs perquè tenen problemes per seguir les classes”, lamenta Jané. La federació demana un protocol per a l’ús de la mascareta transparent que determini si només l’han d’usar els professionals o també els alumnes que es relacionen amb l’estudiant sord –caldria veure si les 64.000 unitats serien suficients–, i l’ús de micròfons que connectin amb l’audiòfon o l’implant coclear millorant així la qualitat del so.
Premi al treball per la igualtat de gènere
Rosa M. BravoLes escoles que treballin en les bones pràctiques per transmetre valors i models d’igualtat de gènere podran aspirar al premi Coeduquem a les Escoles-Lorena Pérez Garcia, que convocaran anualment l’Institut Català de les Dones i el Departament d’Educació. El nou guardó s’adreça als centres educatius d’educació infantil, de primària i de secundària, que podran presentar l’any vinent les candidatures dels seus treballs.