Economia

El turisme, clau en la recuperació

Catalunya viurà del turisme de proximitat sense gaires forans, els que més gasten

Les xarxes reflecteixen interès pel país i crea esperança al sector

Pirineu i litoral –espais oberts i natura– es recuperaran ràpid

Les fronteres s’obren avui i, amb aquest tret de sortida, s’obre també la porta a la recuperació del turisme. I, si es recupera en part el turisme –que representa el 12% del PIB i el 14% de l’ocupació–, es pot dir que l’economia del país pot començar a sortir de la greu crisi provocada per la Covid-19. La crisi deixa en el sector la pèrdua de 15.000 milions d’euros en facturació directa i 95.000 llocs de treball i la certesa que aquests mesos de parada deixaran al final de l’any una caiguda de visitants (entre un 41% i un 53%) i de pernoctacions (entre un 57% i un 69%).

Catalunya afronta aquest estiu amb l’esperança dels visitants de proximitat: catalans, espanyols i francesos (el principal mercat, el 21% del total), però també d’altres països europeus propers, Alemanya, el Regne Unit i el Benelux. Amb l’objectiu d’atreure aquestes persones el govern, les quatre diputacions del país, Turisme de Barcelona i la Val d’Aran han llançat la campanya Catalunya és casa teva, que destaca la riquesa d’un país que té de tot.

Es calcula, però, que Catalunya i la resta d’autonomies de l’Estat s’hauran de repartir els aproximadament 16 milions d’espanyols que, segons les enquestes, tenen previst fer vacances dins de les fronteres estatals. Pel director general de Turisme de la Generalitat, Octavi Bono, aquesta xifra de 16 milions d’espanyols per a tot l’Estat és molt poc i Catalunya no en té prou –recorda que només l’any passat van venir a casa nostra més de 19 milions de visitants internacionals!.

Diners dels estrangers

Bono també recorda que els turistes que realment gasten són els de fora (21.324 milions d’euros el 2019, el 86% del total), en especial els nord-americans i asiàtics, que aquest any és més que probable que no vinguin per les circumstàncies dels seus respectius països i perquè moltes rutes aèries no s’obriran.

El tema de l’espai aeri serà clau en la recuperació, com també la confiança dels turistes en la marca Catalunya, tocada per l’elevada mortalitat. D’altra banda, i en espera de saber quines companyies acabaran sobrevivint –la majoria demanen ajudes multimilionàries–, aquesta setmana s’ha sabut que Level Europe, part de l’estructura de Vueling, s’ha declarat en fallida. Per contra, l’aerolínia de baix cost Norwegian ja ha dit que reobrirà les seves rutes –una de les quals enllaça Escandinàvia amb Barcelona– a partir de l’1 de juliol.

Els diferents territoris catalans es recuperaran a diferents velocitats perquè no és el mateix en aquests moments la seguretat que donen els espais oberts del Pirineu i la costa que els espais que es perceben més massificats, com les ciutats i, en especial, Barcelona. El Pirineu de Lleida i la Costa Brava seran, segons diverses enquestes, entre les zones més visitades, també pels catalans.

Un 52,2% dels catalans viatjaran aquest estiu, segons una enquesta impulsada per la consultoria turística Tourislab. El 47,8% restant no té previst viatjar, bàsicament per la incertesa i desconfiança per la pandèmia i les mesures higièniques adoptades (33,7%), així com els problemes econòmics (30,3%). Del percentatge de catalans que tenen previst viatjar, un 52,1% passaran les vacances d’estiu al territori, un 28,2% viatjaran per la resta de l’Estat i un 19,7% aniran fora de l’Estat espanyol. Una part dels catalans que es quedaran al territori ja han començat a fer reserves en càmpings i cases rurals. En diferents sectors creix l’optimisme no tant per recuperar el que s’ha perdut com per no donar per perduda la temporada.

De moment, els algoritmes diuen que ja hi ha milers de persones que busquen per les xarxes racons per fer turisme i que Catalunya és una de les localitzacions buscades. “Brots verds que ens donen esperances”, en diu el director general de Turisme, que assegura que “les mencions a les xarxes socials del concepte Catalunya associat a viatges ha anat creixent les últimes setmanes” i en aquests moments n’hi ha unes 100.000 al dia.

Represa

Partint de la base que molts negocis hauran fet fallida per culpa de la pandèmia, la realitat és que de mica en mica el sector es mou en l’anomenada “represa”. L’estació de muntanya de la Vall de Núria, a Queralbs, al Ripollès, va donar per oberta la temporada divendres, amb l’obertura al públic del cremallera, el telefèric Coma del Clot, l’oficina d’informació, el restaurant d’autoservei i la botiga de records. Ahir Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va tornar a posar en funcionament el tren turístic conegut com a Tren del Ciment, amb més de cent anys d’història, que fa el recorregut per la comarca del Berguedà (de la Pobla de Lillet i finalitza al Museu del Ciment).

El 17 de juliol reobriran el Congost de Mont-rebei, al Pallars Jussà-Noguera, el Món Sant Benet, al Bages, MónNatura Delta, al Montsià, i MónNatura Pirineus, al Pallars Sobirà. En aquests llocs, dels més visitats del nostre país, s’hi faran moltes activitats, la majoria a l’aire lliure i amb aforament limitat i amb moltes mesures de seguretat. Per garantir la màxima tranquil·litat a l’hora de programar una visita a qualsevol d’aquests equipaments, “es flexibilitzarà la compra i els canvis de data, segons explica la Fundació Catalunya la Pedrera, que gestiona aquests espais culturals i de lleure.

A Barcelona ja s’han reobert molts museus i divendres es van reactivar dos puntals de la ciutat: Las Golondrinas i la Sagrada Família (que, per cert, dimecres i en menys de cinc hores va esgotar les 37.750 entrades que s’havien posat a disposició a través del web per als mesos de juliol i agost). Prop de Barcelona i visita imprescindible, Montserrat, que obre d’aquí dos dies: per Sant Joan.

A Barcelona, cultura

Com que Barcelona ciutat i entorn és un dels escenaris on la recuperació turística costarà més, perquè el model depèn majoritàriament del visitant de fora, les autoritats volen potenciar el món cultural per atraure, també, els ciutadans d’aquí i per obrir el mercat a un turista culte i respectuós amb la destinació. Amb aquest objectiu l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat invertir els 800.000 euros provinents de part de la taxa turística de l’any passat en projectes culturals i creatius que posicionen la ciutat en l’àmbit internacional. En concret, es destinaran 200.000 euros a la campanya de promoció turística de Barcelona, 250.000 euros al Festival Grec, 250.000 euros més a la Mercè i 100.000 euros al Projecte Pride 2020. “Aquesta inversió ha de servir de suport a diversos esdeveniments relacionats amb les indústries culturals i creatives, que han de contribuir a la diversificació dels atractius de Barcelona com a destinació turística i la desconcentració del turisme al centre de la ciutat, una actuació més fonamental que mai en la crisi post-Covid-19”, ha dit el tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni.

Port Aventura

PortAventura World Resort, puntal del turisme a la Costa Daurada, obrirà la seva vint-i-cinquena temporada el 8 de juliol sense espectacles i amb un 30% d’aforament, de manera que caldrà reservar la data d’entrada. La costa de Tarragona és una zona amb grans hotels, molt costosos d’obrir si no ve en massa el turisme estranger. El sector confia en la fidelitat dels clients però a hores d’ara és una incògnita com serà la temporada. El que està clar és que les platges i càmpings estan a punt. Demà obre el monestir de Poblet, un altre dels atractius culturals més visitats de Tarragona, i ho fa amb horaris adaptats.

Ve de la plana 7

4.000
milions
destina l’Estat al turisme (850 per impulsar la sostenibilitat i la digitalització) i 2.500 per a crèdits ICO
7.500
milions
vol Catalunya dels 140.000 milions que donarà la CE a l’Estat per a turisme

Agències de viatges i restauració continuen patint

“Que s’obrin les fronteres és una notícia motivadora”, diu Martí Sarrate, president de l’Associació Empresarial d’Agències de Viatges Especialitzades (Acave), que recorda com han pressionat perquè així sigui i que ara, un cop aconseguit obrir el país, el més important són les garanties sanitàries perquè l’Estat sigui de la confiança dels turistes estrangers. Les agències de viatges tardaran a recuperar-se per la falta de mobilitat amb l’estranger i, encara que ara estiguin treballant amb el mercat interior, veuen que fins al 2021, i si no hi ha cap brot important, el turisme no es reactivarà. A l’estiu –confirma Sarrate– no hi haurà creuers i molts hotels no podran obrir per falta de turistes internacionals. Valora positivament que el govern espanyol hagi acceptat que els autocars discrecionals puguin anar al 100% ocupats però demanen que els ERTO es prorroguin en les mateixes condicions .“Hi va la feina de moltes persones i la supervivència de les pimes”, manté. El president d’Acave critica que el govern espanyol sigui tan passiu a l’hora d’exigir, com recomana Brussel·les, que les companyies aèries retornin els diners dels bitllets dels viatges que no s’han pogut fer ja que les agències sí que han de fer el retorn als seus clients.

Tampoc és optimista el Gremi de Restauració de Barcelona (GRB), que manté que, tal com està la cosa i amb la no arribada massiva de turistes internacionals, un de cada quatre locals del sector de la restauració “no resistirà”. Els amos de bars i restaurants, molt conscients que tant sí con no han de multiplicar les precaucions sanitàries, veuen com el consum (de moment de la gent de casa) és dèbil, entre altres coses per l’augment de l’atur i la situació general del país. En canvi, el sector ha fet les paus amb l’Ajuntament i ara mateix hi ha sintonia en les mesures per evitar que Barcelona acabi sent una ciutat morta. El gremi demana celeritat a l’Ajuntament a l’hora de donar les llicències de les terrasses (hi ha hagut una allau de peticions) i demana que la resposta sigui majoritàriament positiva. “No entendríem que no fos així”, assegura Roger Pallarols, director del GRB, que demana estendre les ampliacions de terrasses durant tot el 2021.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.