Educació

S’obre la porta a relaxar les condicions de tornada a les aules el curs vinent

Ministeri i comunitats acorden un pla de mínims en què no es planteja el nombre d’alumnes per aula

El TSJC no veu motiu per anul·lar l’obertura dels centes

La conferència sectorial d’educació no va servir ahir per esvair dubtes respecte del nombre d’alumnes que podran anar a una mateixa aula el curs vinent però sí per acordar alguns aspectes genèrics –només Madrid i el País Basc no van subscriure el document–. El Ministeri d’Educació i les comunitats han acordat que el curs començarà al setembre, com estava previst, i serà prioritàriament presencial, amb un mínim de 175 jornades lectives.

Els centres adaptaran l’ensenyament perquè es pugui recuperar allò imprescindible que no s’ha impartit aquest curs i es donarà especial suport a l’alumnat amb dificultats. S’haurà de preveure equipament informàtic per a estudiants i centres i formació digital per als docents. Els centres desenvoluparan els seus plans de contingència, com s’està fent a Catalunya, on es preveuran tots els escenaris. Es treballaran amb els serveis de prevenció de riscos laborals, es faran xerrades a l’alumnat sobre les recomanacions sanitàries i es treballarà per garantir el menjador i el transport escolar.

L’acord no recull la proposta que la ministra d’Educació, Isabel Celaá, va fer dimecres, en què plantejava uns grups tancats de 15 o 20 nens fins a quart de primària sense necessitat de guardar distàncies, i aules configurades amb distàncies mínimes de metre i mig entre taules per a curs posteriors, entre altres mesures. L’avançament de la proposta que ahir va presentar als consellers va indignar la Generalitat, que ho va considerar una invasió de competències. Celaá va insistir que “les agrupacions flexibles convivencials [no les va qualificar de ràtios, al·legant que aquest és un terme legal que manté els 25 alumnes a primària i els 30 a secundària] és una alternativa no d’obligat compliment que s’ha posat a disposició de les comunitats autònomes per al seu treball”. Les mesures sanitàries que planteja el ministeri “són un document de base susceptible de rebre aportacions”, però tenint en compte el reial decret del 9 de juny que estableix el metre i mig com a distància mínima interpersonal.

El Procicat va aprovar al maig el pla de reobertura del Departament d’Educació, que estableix un màxim de 13 estudiants a primària i 15 a secundària, per la qual cosa els centres hauran de buscar espais alternatius per esponjar les aules. El conseller d’Educació, Josep Bargalló, va reiterar ahir que les competències educatives les té en exclusiva la Generalitat i va afirmar que, tot i les coincidències amb molts aspectes de l’acord, només l’accepta “com un recull d’orientacions genèriques no vinculants normativament”. El Departament d’Educació va reiterar que ”treballa amb el de Salut la conciliació de les mesures sanitàries que caldrà prendre per a l’obertura del curs” i el compromís amb la presencialitat, sense especificar si mantindrà el seu pla tal com està aprovat o si s’hi introduiran canvis

La reobertura dels centres ha estat denunciada pel sindicat Ustec-STEs al TSJC, que ahir va desestimar imposar mesures cautelars contra l’obertura com demanava el sindicat.

LES XIFRES

20
alumnes
com a màxim a l’aula sense mantenir la distància fins a quart de primària va plantejar el ministeri.
13
alumnes
per aula a primària és el que planteja com a molt el pla de reobertura del Departament d’Educació.

A les universitats, per torns

Rosa M. Bravo

El Ministeri d’Universitats ha proposat a les universitats que calculin per al curs vinent una ocupació a les facultats en què es mantingui una distància interpersonal d’un metre i mig. Haurien de dur a terme càlculs de coeficient d’ocupació a les activitats docents i investigadores. Si no es pogués mantenir la distància mínima. l’activitat no es podria fer de manera presencial en la seva totalitat. El ministeri planteja que els estudiants vagin a les aules de manera rotatòria i que la classe es retransmeti en temps real a la resta d’estudiants matriculats. Això serviria per a les classes magistrals amb gran nombre d’alumnes, mentre que els seminaris podrien ser presencials.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.