Economia

Conesa preveu que el port de Barcelona comenci a recuperar els tràfics habituals el darrer trimestre de l’any

La presidenta preveu bonificacions de taxes perquè les empreses no hagin d’acomiadar treballadors

La presidenta del port de Barcelona, Mercè Conesa, preveu que l’activitat perduda a les instal·lacions per la Covid-19, primer a l’Àsia i després a Europa, a partir del darrer trimestre de l’any quan la situació ja estarà “més controlada” en els mercats on opera el port. En una entrevista a Catalunya Ràdio, Conesa ha avançat que al tancament d’abril el tràfic total ha caigut un 12%, el de contenidors un 16% i el de vehicles un 30%. En aquest sentit, s’ha mostrat preocupada per la davallada en aquest darrer sector i en el dels passatgers, que actualment “està a zero”. La presidenta del port ha explicat que es preveuen bonificacions de taxes, entre d’altres mesures, perquè les empreses de l’àmbit portuari puguin mantenir les plantilles.

Conesa estima que el 2020 acabarà sent un any “molt fluctuant” i amb davallades de tràfic importants. Segons ha comentat, l’activitat va ser diferent els tres primers mesos de l’any en comparació a l’abril, ja que el primer trimestre les exportacions encara eren positives i en canvi el mes passat ja registra percentatges negatius. “Ara estem a la inversa, esperem que la importació es comenci a recuperar”, ha dit la presidenta del port, que ha detallat que per exemple en el sector de l’automòbil les importacions han retrocedit un 20% i les exportacions un 27%.

En l’entrevista, Conesa ha agraït la tasca dels diferents col·lectius que treballen al port de Barcelona com estibadors, pràctics i amarradors, ja que “malgrat la dificultat han anat a treballar de manera presencial”. La presidenta del port ha assenyalat que vol “acompanyar” el sector dels estibadors davant un escenari de reducció del tràfic, i per tant del volum de feina, i ha afirmat que es prendran mesures perquè es mantinguin les plantilles com la bonificació de taxes i la suspensió o ajornaments a l’autoritat portuària o l’eliminació de la clàusula de penalització a les empreses que no acreditin uns tràfics mínims.

“És evident que no es podran complir”, ha dit Conesa, que ha reivindicat que la bona situació financera del port permetrà dur a terme aquestes mesures fins que no es recuperin els tràfics. La presidenta del port també ha destacat que en els darrers quatre mesos han patit 40 cancel·lacions de bucs de mercaderies, que agrupen les càrregues i les embarquen en altres vaixells més grans. Per exemple, el proper mes Barcelona espera la visita d’un mercant que conté 23.000 contenidors.

Estiu sense creuers a Barcelona

Un altre segment de tràfic que preocupa a la presidenta del port és el de passatgers, tant els de les línies que enllacen amb les Balears i Itàlia, com els creuers que inicien recorregut pel Mediterrani des de Barcelona. Conesa ha comentat que les companyies van anul·lant les reserves “mes a mes” i que ara ja ho han fet fins al juliol, mentre que l’agost ha assegurat que el veia “molt impossible”. “Dubtem que l’activitat es pugui recuperar”, ha comentat Conesa sobre les previsions a curt termini en aquest àmbit.

De cara a la represa de l’activitat, ha demanat coordinació amb altres ports per a les sortides i arribades i els protocols que caldrà aplicar en els embarcaments de passatgers, com el canvi de les vies d’accés o el control de la temperatura, entre d’altres, i ha dit que espera instruccions del Ministeri de Sanitat sobre quan es podrà reprendre la connexió amb les Illes Balears, tenint en compte que l’arxipèlag entrarà a la fase 1.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.