Societat

Whisky, ‘snacks’, cervesa i vi, els nous reis del súper

Els hàbits de consum canvien a mesura que avança el confinament, i begudes i aperitius típics de bars i restaurants són els productes més venuts

Desbanquen els aliments de rebost com ara llegums, oli i arròs

Primer va ser el paper higiènic i els desinfectants; després, els llegums, l’arròs, la pasta, la farina i l’oli, i ara, les begudes espirituoses, el vi, la cervesa i els snacks. El carretó d’anar a comprar es va adaptant al confinament, més o menys estricte, a mesura que passen els dies. Les dades del Ministeri d’Agricultura i les que faciliten les diverses cadenes d’hipermercats i supermercats indiquen que, tot i que continua la tendència a comprar més que en el mateix període de l’any passat en tots els subsectors de l’alimentació, s’ha passat d’emmagatzemar productes de primera necessitat a comprar els que es consumeixen habitualment als bars i restaurants, ara tancats.

D’aquesta manera, destaca que durant la setmana del 9 al 15 de març, la de l’inici del confinament, es va vendre arreu de l’Estat un 159% més d’arròs, un 148% més de farina, un 144% més de pasta, un 122,5% més de llegums, un 98% més d’oli, un 83% més de sucre i un 82% més de conserves de peix. Aquestes dades es moderen en la segona setmana, la del 16 al 22 de març, tot i que la compra de farina va seguir disparada, amb un augment del 196%. La venda de llegums, per exemple, va augmentar, però ja només un 68%.

Aquesta tendència a moderar el consum de productes de rebost es manté en la tercera setmana, però és en l’última de la qual es tenen dades, la del 30 de març al 5 d’abril, en què es veu clarament un canvi de tendència, coincidint gairebé amb el primer mes de confinament. En aquesta setmana, i farina a banda, els productes que registren un augment de vendes més acusat, un 79%, són les begudes espirituoses, entre les quals hi hauria el rom, el whisky, el brandi i la ratafia, per exemple. Darrere seu, altres productes també associats al consum en bars i restaurants, com la fruita seca i els snacks, amb un augment del 78%; la cervesa, un 70%; la xocolata, un 63%, i el vi i begudes derivades com ara la sangria, amb un 62%. Cap altre producte d’alimentació supera un augment del 45%, a diferència del que havia passat en les setmanes anteriors.

Una altra cosa és el que ha passat amb la venda de farina, llevat i ous, que han continuat amb augments molt importants. De tota manera, caldrà veure quina evolució segueixen a partir d’ara, ja que, a banda de la possibilitat que el confinament hagi portat molta gent a atrevir-se a fer pa casolà o més pastissos, la celebració de la Setmana Santa, amb les tradicionals mones, moltes fetes a casa aquest any, també s’ha de tenir en compte. En aquest sentit, la cadena Mercadona va fer públic que havia duplicat les vendes de bicarbonat de sodi: va passar de vendre’n vuit unitats per establiment al dia a una mitjana de setze. El bicarbonat de sodi es fa servir en rebosteria, però també se n’ha incrementat la venda perquè un dels seus múltiples usos és la neteja i desinfecció de fruita, verdura i roba.

Xocolata terapèutica

Un altre dels productes en alça és la xocolata: del 10% de la primera setmana al 63,5% de l’última de la qual es tenen dades. Durant aquests dies, diversos experts han explicat que la xocolata, consumida amb moderació, té un efecte terapèutic, ja que redueix la sensació d’ansietat. Un estudi de l’empresa Gelt situava l’augment del consum de xocolata en el 79%, però assegurava que els productes més consumits en els últims dies són les olives i les patates fregides, un snack. La companyia d’anàlisi de dades Nielsen coincidia amb la tendència i situava entre els productes més venuts els relacionats amb la rebosteria, amb un augment del 62%; la cervesa, amb un 45%, i els snacks, amb un 44%.

Les dades també coincideixen amb les tendències observades als mateixos supermercats. Així, fonts de la cadena Carrefour confirmaven a aquest diari un gran augment de la demanda de productes frescos, productes de rebosteria i begudes. Fora de l’alimentació, i en el canal web, destaca la venda d’articles relacionats amb el fitnes, videojocs, trencaclosques, jocs de taula i impressores i cartutxos. Fonts de Caprabo, per la seva banda, expliquen que els productes més en alça són els frescos, especialment els frescos envasats, fruites i hortalisses, carnisseria i xarcuteria i peixateria. Quant als aliments de rebost, creix sobretot la venda de cigrons, sopa, tonyina, pasta i begudes. Fonts de Mercadona confirmen la mateixa tendència i asseguren que tots els productes bàsics d’alimentació que ven han registrat augments considerables, però destaquen sobretot els vinculats a la rebosteria. Fora de l’alimentació, destaca la venda de tints per als cabells, ja que la companyia ha passat de vendre’n 11 unitats per botiga cada dia a 25.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.