Salut

Què passa amb...?

Una vintena de respostes per facilitar-nos la vida quotidiana estroncada pel confinament

L’Agència Catalana del Consum aposta, en el marc actual, perquè les reclamacions entre empreses i usuaris siguin pactades i solidàries

L’Agència Catalana del Consum (ACC) demana a la població que només faci cas dels canals oficials i que no es deixi entabanar per recomanacions no confirmades. Des que es va declarar l’estat d’alarma, són moltes les preguntes que es fa la ciutadania, tant pel que fa als drets que es tenen en el cas de béns i productes adquirits que de cop han deixat de funcionar i d’oferir-se com pel que fa a les obligacions i situacions relacionades amb l’habitatge, els estalvis, etc. L’ACC, a través de les xarxes socials (Twiter, Facebook i Instagram) i del seu web (consum.gencat.cat) respon a les preguntes més freqüents que s’estan fent en aquests moments els usuaris i que majoritàriament estan relacionades amb viatges i transports, espectacles i altres esdeveniments, serveis que es paguen per quotes (cursos, gimnasos, associacions, etc.) i pagaments fets per avançat en concepte de paga i senyal. L’última entrada, d’ahir mateix, va ser amb relació a les funeràries, després que diversos clients es queixessin dels alts preus que s’estaven cobrant, i al fet que el govern espanyol, a través del BOE, s’hagi vist obligat a ordenar diverses mesures antiabusives (com ara que s’han de mantenir els preus previs a la declaració de l’estat d’alarma).

La directora de l’Agència Catalana del Consum, Beth Abad, vol deixar molt clar que un consumidor que ha pagat per un servei, si aquest servei no es presta, té dret a reclamar-ne la quota o la paga i senyal. En una crisi com la que estem vivint, però, “inèdita i catastròfica”, Abad recorda que el codi de consum també preveu altres possibilitats més solidàries, igualment favorables al consumidor, i que salvaguarden la vulneració dels seus drets. “Si bé l’opció de reclamar els diners sempre hi és, nosaltres recordem que hi ha alternatives més solidàries i igualment molt favorables al consumidor que són un benefici per a tothom”, explica. I posa com a exemple una escola de música o de dansa, o un gimnàs. Acceptant que més endavant et facin una rebaixa o et compensin d’alguna altra manera amb algun servei extra si avui no es reclama la quota, tothom hi surt guanyant. “Imagina’t un concert que s’ajorna. Si tothom exigeix el retorn de les entrades, el concert no es farà. Acceptar el canvi de dates és una solució solidària que beneficia el consumidor, perquè finalment va al concert, i tothom qui treballa al voltant d’aquell acte.” Abad assegura que mantenir aquesta actitud solidària en relació, sobretot, amb petits empresaris, autònoms i productes relacionats amb béns culturals és molt important en aquest context, ja que es tracta de sectors que viuen moments crítics.

Forfets en pistes d’esquí

Les estacions d’esquí van tancar per una causa de força major. En aquests moments, encara no han posat sobre la taula si els usuaris que tenien un abonament anual han de rebre una compensació. En tot cas, es recomana posar-se en contacte amb cada estació.

Cursos d’idiomes i gimnasos

Teniu dret a reclamar el retorn de la part proporcional de les quotes, en funció del temps que haureu estat sense servei per causa del tancament, o bé podeu acceptar altres compensacions com ara serveis addicionals (monitor personal, ampliació d’horari, etc.) o descomptes. Si el servei no es pot reprendre un cop passat el període de suspensió, podríeu reclamar el total de l’import que hàgiu pagat. Si no es respecten aquests drets, reclameu a l’empresa i deixeu-ne constància.

Ulleres i audiòfons

Les òptiques i les botigues d’audiòfons, igual que les que venen material ortopèdic, estan considerades establiments de primera necessitat i, per tant, es mantenen obertes. N’hi ha que amb serveis mínims.

El carnet de conduir

Es pot conduir amb el carnet caducat fins que s’aixequi l’alarma. Els permisos i llicències i altres autoritzacions de conduir que caduquin en període d’alarma queden prorrogats 60 dies.

Devolució de productes

Totes les compres, tant les que es fan per internet com en una botiga física, tenen un termini de devolució. Mentre duri l’estat d’alarma, s’interrompen els terminis per a la devolució dels productes comprats tant en botigues presencials com a distància. Es reprendran un cop passi l’alarma.

Serveis bàsics

No es podrà suspendre el subministrament de llum, gas i aigua a les persones consumidores que tinguin la condició de vulnerables o en risc d’exclusió mentre duri l’estat d’alarma. Es prorroga de manera automàtica fins al 15 de setembre del 2020 la vigència de l’abonament social. La Generalitat redueix el 50% del cànon de l’aigua a tots els usuaris domèstics durant dos mesos.

Suspensió de portabilitats

Mentre estigui en vigor l’estat d’alarma, les empreses de telecomunicacions no poden fer campanyes comercials de serveis que impliquin una portabilitat (un canvi de companyia conservant el mateix número). Així mateix, se suspenen totes les noves operacions de portabilitat, tant de línies fixes com mòbils.

Una paga i senyal

Si l’establiment o l’empresa està en disposició de proporcionar-vos el producte o de prestar-vos el servei però vosaltres decidiu renunciar-hi, podríeu perdre les quantitats pagades per avançat en concepte de paga i senyal.

Renovació del DNI

La validesa del DNI està prorrogada un any en cas que el document hagi caducat des de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma. La pròrroga de la validesa del DNI dona també validesa als documents preparats per renovar-lo.

Abonaments d’espectacles

Si l’organitzador us avisa que no podrà donar el servei (la suspensió de l’espectacle o l’esdeveniment), teniu dret a reclamar el retorn de tots els imports pagats o acceptar un canvi de data.

Notificacions judicials

Els dos decrets d’estat d’alarma interrompen tots els terminis processals, de manera que no es tornaran a activar fins que no s’aixequi aquesta situació pandèmica. Només hi ha dues excepcions: en el cas d’una causa en què hi hagi detinguts i en els casos de violència de gènere.

Les hipoteques

S’abonen demà amb normalitat. El dret a moratòria en el cas de les persones amb dificultats extraordinàries o els seus avaladors s’haurà d’acreditar davant l’entitat bancària, on heu de demostrar que us trobeu en algun dels supòsits de vulnerabilitat econòmica previstos en el reial decret. Qui està en situació de vulnerabilitat econòmica? D’entrada, els desocupats o, en cas de ser empresaris o professionals, els que acreditin una pèrdua substancial dels ingressos o una caiguda de les vendes.

Paga i senyal d’un immoble

No es perd i s’allarguen els terminis. L’Associació d’Agents Immobiliaris de Catalunya (AIC) i el Col·legi d’Agents de la Propietat Immobiliària (Coapi) han obert un web (www.apirespon.cat) i un compte de Twitter (@portalapi_cat) per resoldre els dubtes sobre el sector immobiliari.

Títols de transport

Els viatgers que no hagin pogut fer servir bitllets de transport que havien comprat (T-Usual, T-Jove, etc.) seran compensats. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) establirà el mecanisme de compensació dels títols no utilitzats i caducats. Un cop acabi l’emergència sanitària, també es canviaran els títols defectuosos.

ITV

La caducitat de la ITV s’allargarà tant temps com duri l’estat d’alarma, moment a partir del qual ja s’ha de demanar hora per passar la revisió. El ministeri estudia com pot evitar els col·lapses.

bodes i comunions

S’ajornen totes les celebracions civils o de cultes religiosos i fúnebres, fins a la finalització de l’estat d’alarma. Els casaments, les comunions i els funerals s’hauran de reprogramar.

Viatges de l’imserso

Els afectats per la cancel·lació tenen dret al reemborsament íntegre del que han pagat, però no a una indemnització, perquè és per força major. La devolució l’ha de fer l’empresa organitzadora. Per als que viatjaven amb Renfe, l’operadora tornarà els diners i posa a disposició el telèfon 918 314 520.

Una cita amb el metge al cap

Els centres d’atenció primària estan oberts, tot i que amb moltes mesures de seguretat. Es recomana que no s’hi vagi si no és per una causa que no es pot ajornar, però evidentment és un servei bàsic, igual que les urgències hospitalàries.

Viatges i Bitllets d’avió

Teniu dret a reclamar el retorn de tots els imports que heu pagat o bé pactar amb l’empresa una solució alternativa (canvi de dates, etc.). En el cas concret del transport aeri, si es cancel·la el vostre vol per una causa de força major, la companyia aèria us ha de tornar els diners del bitllet o bé oferir-vos un transport alternatiu (i la companyia també us ha de donar assistència).

El lloguer del pis

L’Estat avalarà microcrèdits sense interessos a retornar en un període d’entre tres i sis anys per als inquilins que no puguin pagar el lloguer per culpa de la crisi del coronavirus. També paralitzarà durant sis mesos tots els processos de desnonaments per impagament. Avui el govern prendrà noves mesures amb relació al lloguer.

Pagar per veure futbol

Orange i Jazztel ofereixen el futbol com a opció; en aquest cas, es pot eliminar temporalment l’opció. A Movistar és més complex, perquè el futbol no és una opció, sinó que forma part indissoluble de la majoria de paquets. Ara mateix, Movistar no retorna els diners pels partits no emesos i, com que és força major, no hi ha incompliment. No es preveu cap rebaixa, però sí, més endavant, alguna compensació.

La declaració de la Renda

La campanya de la renda ha canviat alguns límits en relació amb l’impost a partir del qual cal declarar. Tot i l’alarma, la campanya comença demà, 1 d’abril. Heu de saber que hi ha un Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya per fer consultes i aclarir dubtes.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.