Economia

L’economia trontolla

Setanta empreses han presentat ja ERO temporals

Seat presenta un expedient per a tota la plantilla de Martorell, 14.800 empleats, durant sis setmanes

L’economia del país pateix ja els primers símptomes d’una crisi les dimensions de la qual no s’han conegut en la història més recent. Grans companyies i petites empreses pateixen els efectes de la falta de producció per la menor activitat i el confinament obligat per poder aturar una epidèmia que, si es desboqués, descontrolaria els sistemes de salut.

Una setantena d’empreses va presentar ahir a la conselleria de Treball expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) per la crisi del coronavirus que afectarien 3.819 persones, segons les dades facilitades per la conselleria. Divendres se’n van registrar 17 i fins ahir havien arribat 53 peticions més, segons recollia ahir l’ACN. A banda, però, caldria afegir l’expedient que presentarà aviat l’empresa Seat, de manera que, en total, el nombre de treballadors afectats vorejaria les 19.000 persones.

I és que la companyia automobilística va anunciar ahir als sindicats que presentarà un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) per als 14.812 treballadors de la planta de Martorell, que podria quedar tancada entre cinc i sis setmanes.

Amb tot, la companyia explicava que l’expedient s’aplicarà “únicament a aquelles persones que hagin d’interrompre la seva activitat laboral pels efectes de la Covid-19”, és a dir, bàsicament tasques de producció, ja que ofereix “la possibilitat de fer teletreball, dona permís retribuït a les embarassades i garanteix el 100% del salari als treballadors confinats i en quarantena”.

El president del comitè d’empresa, Matías Carnero, explicava ahir que la multinacional ha comunicat la decisió i que, malgrat que no té obligació de negociar-lo en tractar-se d’un expedient “per causa major”, sí que s’ha avingut a millorar alguns aspectes. És previst que avui a la tarda empresa i sindicats es tornin a reunir.

També els sindicats a Nissan assumeixen que la companyia japonesa prepara un ERO temporal i que espera a presentar-lo fins a conèixer les mesures econòmiques decretades per l’Estat. Ahir el Clúster de l’Automoció demanava la Generalitat “que tingui en compte les necessitats del sector de l’automoció per seguir funcionant de la manera més normal possible”, i demanava no oblidar que “aquest sector representa una facturació de més de 23.000 milions d’euros a l’any i una aportació de més del 10% al PIB de Catalunya”. A la planta que Mercedes té a Vitòria, al País Basc, van ser els treballadors els que van forçar a aturar la producció per falta de mesures de seguretat.

Altres empreses que han anunciat mesures laborals excepcionals són IAG, la matriu de Vueling, que ahir anunciava que reduirà almenys un 75% la seva operativa davant de la crisi del coronavirus; i Norwegian feia pública la cancel·lació del 85% dels seus vols i la suspensió temporal de feina de vora 7.300 treballadors, el 90% de la plantilla.

El president de la patronal Pimec, Josep González, avisava ahir: “Una aturada total de l’activitat econòmica portaria també conseqüències greus; hem de procurar que l’activitat empresarial sigui compatible amb les més efectives mesures de prevenció”, en relació amb la proposta del president de la Generalitat, Quim Torra, de fer una “aturada solidària de país”.

González demanava fer compatible el combat del coronavirus amb l’activitat econòmica, i assenyalava que si cau l’activitat econòmica tots els sectors econòmics “quedaran afectats per aquesta caiguda”, de manera que “tots són potencials demandants d’ERTO”. “Hem de ser capaços de trobar les millors solucions, però no preveiem una aturada de tota l’activitat econòmica”, va dir. Entre altres mesures, Pimec demana que se suspengui el pagament de cotitzacions a la Seguretat Social i de deutes tributaris a pimes i a autònoms, que es compensi els que s’hagin vist obligats a parar, que les administracions saldin els seus deutes amb pimes, així com ajudes per facilitar liquiditat a les empreses.

En canvi, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell, veia ahir amb bons ulls aturar l’activitat entre una i dues setmanes, tal com s’ha fet en altres territoris com la regió xinesa de Wuhan o el nord d’Itàlia. “No haver confinat zones de l’Estat amb alta concentració de casos és d’una enorme irresponsabilitat que portarà conseqüències incalculables per a tota l’economia”, va dir en roda de premsa, tot i ser conscient que el tancament “comportarà problemes econòmics per a les empreses del país”. Per Canadell, l’empresariat català no ha viscut cap crisi semblant en el darrer mig segle.

LES FRASES

Una aturada total de l’activitat econòmica portaria també conseqüències greus
Josep González
President de Pimec

LES XIFRES

No haver confinat zones de l’Estat amb concentració de casos és d’una enorme irresponsabilitat
Joan Canadell
President de la cambra de Comerç de Barcelona
70
empreses
han presentat a Treball, des de divendres, expedients de plantilla temporals per la crisi de la Covid-19.
19.00
treballadors
estan afectats per expedients temporals d’ocupació, dels quals 14.800 serien de Seat.

Prevenció i tancaments en el menjar a domicili

J.A

Les grans plataformes de repartiments de menjar a domicili com Just Eat, Uber Eat, Deliveroo, Glovo i algunes grans cadenes de menjar ràpid van ser uns dels gran beneficiats ahir pel tancament de restaurants, tot i que alguns d’aquests establiments van decidir tancar els locals i anul·lar els servei de comandes a casa per protegir tant els clients com els repartidors, com és el cas de Domino’s Pizza o Pizza Móvil, mentre Burger King, amb 14.000 treballadors a l’Estat, va anunciar que presentava un expedient de regulació temporal i tancava l’activitat. Altres, malgrat les queixes d’empleats, com és el cas de Telepizza, van mantenir l’acceptació de les comandes a domicili, aplicant més protocols de seguretat i oferint un servei de zero contactes amb els clients. Mesures que també van aplicar altres cadenes com ara Papa Johns o Kentucky Fried Chicken, mentre que algunes plataformes de repartiment tenien menys ofertes de restaurants del que era habitual, però oferien els costos d’enviament gratuït.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.